افزایش حضور دانشجویان بین المللی بزرگسال در کانادا

در این مقاله به بررسی وضعیت دانشجویان بین‌المللی بزرگسال در کانادا خواهیم پرداخت. معمولا دانشجویان بین‌المللی بعد از چند سال درس خود را به اتمام رسانده و دارای تجربه کاری هستند. بسیاری از آن‌ها ازدواج کرده و صاحب فرزند شده‌اند و تقریبا تمامی آن‌ها تمایل به اخذ اقامت دائم کانادا دارند و تحصیل در کانادا را راهی برای رسیدن به این هدف می‌دانند.

افزایش حضور دانشجویان بین المللی بزرگسال در کانادا

در ادامه به بحث درباره مطالب زیر خواهیم پرداخت:

  • تقسیمات جمعیتی و سنی دانشجویان بین‌المللی بزرگسال
  • چگونگی تغییرات جمعیتی این دانشجویان در طول زمان
  • پنج بازار اصلی که بیشترین تعداد انشجویان را به خود اختصاص داده‌اند

واژه بزرگسال معانی گوناگونی می‌تواند داشته باشد اما در اینجا منطور از بزرگسال دانشجویانی با سن بالای 25 سال است.

در آغاز به بررسی اجمالی اندازه این جمعیت شناسی منحصر به فرد دانشجویان می‌پردازیم.

رشد جمعیتی دانشجویان بزرگسال بین‌المللی در کانادا

در نوامبر سال 2016 دولت کانادا تغییراتی در امتیازات اخذ اقامت دائم کانادا برای آن دسته از داوطلبینی که تحصیلات متوسطه خود را در کشور کانادا به اتمام رسانده‌اند، ایجاد کرد و همین امر باعث شد تحصیل در کانادا برای افراد بین 20 تا 40 سال جذاب‌تر شود.

جمعیت دانشجویان بزرگسال بین‌المللی کانادا در سال‌های 2017 تا 2019 با رشد 41.2 درصدی همراه بود و این در حالی است که رشد بقیه بازار 23.6% بود. در سال 2019،  16.2% از مجوزهای تحصیلی کانادایی جدید برای دانشجویان بزرگسال و بزرگسال صادر شده بود و این رقم در مقایسه با سال 2017 که ابرابر 14.5% بود، با رشد مواجه بود.

سن دریافت‌کنندگان مجوز تحصیلی کانادایی در سال 2019

سن دریافت کنندگان مجوز تحصیلی کانادایی در سال 2019

کشورهایی که بیشترین سهم در ارسال دانشجویان بزرگسال به کانادا را دارند

تعداد دانشجویان بزرگسال در برخی از کشورهایی که دارای بالاترین میزان ارسال دانشجویان به کانادا هستند، بیشتر از حد متوسط است. در بین 25 کشور منبع ارسال دانشجویان بین‌المللی در سال 2019، حداقل 40% از دانشجویان ارسالی پنج کشور را دانشجویان بزرگسال تشکیل می‌دادند. این پنج کشور عبارتند از:

ایران

ایران با بالاترین نرخ یعنی نرخ قابل توجه 56.3% در میان 25 کشور منبع دارای مقام نخست است. 56.3%از ایرانیانی که در سال 2019 به منظور تحصیل به کانادا آمده‌اند را دانشجویان بزرگسال تشکیل می‌دهند. می‌توان این اختلاف را به تعداد بالای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی نسبت داد که از ایران به کانادا آمده‌اند. علاوه بر این، در میان همه کشورها ایران دارای بالاترین درصد دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا بوده است و در سال گذشته حداقل 100 دانشجو در این مقاطع به کانادا نقل مکان کرده‌اند. در مقایسه با 13.8% کل دانشجویان،  44.6% دانشجویان ایرانی در کانادا در سال 2019 در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند.

 با وجود اینکه بازار ایران همچنان یکی از عوامل عمده و از کشورهای تعیین‌کننده در تعداد دانشجویان بین‌المللی است، اما بازار ایران در طی چند سال گذشته کاملا بی ثبات عمل کرده و دارای حجم گسترده‌ای از درخواست ویزای دانشجویی است که با افت تاریخی تاییدیه‌های ویزا مواجه شده‌اند. سهم بازار ایران در دانشجویان بزرگسال نیز در سال 2019 با رشد 19.9% روبرو شده است اما پیش‌بینی اینکه این امر دائمی و ثابت است یا موقتیو گذرا کاری دشوار است.

جامائیکا

در سال 2019، 51.7% از دانشجویان بزرگسال که مجوز تحصیلی دریافت کردند، دارای ملیت جامائیکایی بودند و این کشور در میان 25 کشور توانست رتبه دوم را در این زمینه به خود اختصاص دهد. علاوه بر این جامائیکا دارای بالاترین تعداد دانشجویان بالای 30 سال بود و این مقدار تقریبا 38.1% بود. این کشور برخلاف ایران یکی از بازارهای کالج محور است و اغلب دانشجویان به دنبال راهی برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق برنامه کاری پس از فارغ التحصیلی (PGWPP) هستند. 64.6% دانشجویان جامائیکایی در سال 2019 در مقطع کالج تحصیل کرده‌اند و همین امر باعث شد جامائیکا رتبه دوم در میان 25 کشور را به خود اختصاص دهد.

جامعه بزرگ و پرنشاط کارائیبی شهر تورنتو به عنوان اصلی‌ترین مقصد دانشجویان جامائیکایی به حساب می‌آید و بسیاری از این دانشجویان با سکونت نزد یکی از اعضای خانواده ساکت کانادا، هزینه‌های اقامت خود را کاهش می‌دهند. شش کالج واقع در مناطق بزرگ تورنتو (GTA) در میان 10 دانشکده کانادایی هستند که در طول سال گذشته در میان دانشجویان جامائیکایی بسیار محبوب بوده‌اند و در این میان کالج‌های سنتنیال و هامبر در صدر قرار داشتند.

10 موسسه دانشگاهی برگزیده برای دانشجویان جمائیکایی در کانادا در سال 2019

رتبه

موسسه

تعداد مجوز تحصیلی

تغییرات در 2018-2019

درصد تغییرات در 2018-2019

1

کالج سنتنیال

267

9+

3.5+%

2

کالج هامبر

205

29+

16.5+%

3

کالج سنکا

120

31+

34.8+%

4

کالج شرایدن

94

17+

22.1+%

5

کالج اوکاناگان

86

5+

6.2+%

6

کالج فانشاو

69

35+

102.9+%

7

دانشکده عمومی نیوبرونویک

55

27+

96.4+%

8

دانشکده لمبتون

54

22+

68.8+%

9

دانشکده دورهام

38

3+

8.6+%

9

دانشکده جورج براون

38

4+

11.8+%

فیلیپین

در طول سال گذشته فیلیپین با 47.2% از جمعیت دانشجویان خارجی کانادا رتبه سوم در میان 25 کشور را داراست. درست مانند جامائیکا بازار دانشجویان فیلیپینی را نیز بیشتر دانشجویان کالج تشکیل می‌دهند. در میان 25 کشور مذکور فیلیپین در سال 2019، رتبه سوم در نرخ ثبت نام در کالج (63.7%) را از آن خود کرده است.

تعداد زیادی از دانشجویان فیلیپینی در اواخر دهه 20 یا 30 زندگی خود هستند. به طور میانگین در سال گذشته، فیلیپینی‌ها در پلتفرم APPLYBOARD با میانگین سنی 31.8، دارای رتبه دوم بالاترین میانگین سنی داوطلبین بودند که بسیاری از آن‌ها دارای فرزند بودند و بنابراین فیلیپین دومین رتبه ثبت نام در مدارس ابتدایی (15.6%) را نیز از آن خود کرده است.

برزیل

بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین (ALTAM) بازار منبع دانشجویان خارجی کانادا، کشور برزیل است که در سال 2019 از نظر میانگین سنی دانشجویان نیز دارای 45.3% دانشجویان بالغ و بزرگسال بوده است. دانشجویان برزیلی که از طریق پلتفرم applyboard اقدام به ثبت نام کردند با میانگین سنی 32.6، مسن‌ترین متقاضیان بودند.

دانشجویان برزیل نیز همچون جامائیکا و فیلیپین اغلب متقاضی تحصیل در کالج‌ها در مقطع کارشناسی هستند و 47% از دریافت‌کنندگان مجوزهای تحصیلی سال 2019 در مقطع کارشناسی بودند و این رقم چهارمین رتبه ثبت‌نام در کالج‌های کانادا به حساب می‌آید. دانشجویان برزیلی نیز همچون فیلیپینی‌ها اغلب صاحب فرزند هستند و بنابراین چهارمین رتبه در میزان ثبت‌نام مقاطع ابتدایی (13.7%) را نیز از آن خود کرده‌اند.

طی دوازده سال گذشته اقتصاد برزیل با چالش‌های فراوانی روبرو بوده و این کشور با یک سری بحران‌ اقتصادی دست و پنجه نرم کرده است. ارزش پایین واحد پول این کشور باعث ایجاد محدودیت‌هایی در هزینه‌های برزیلی‌های مقیم خارج از کشور شده است. به دلیل همین چالش‌های اقتصادی، تعداد مجوزهای تحصیلی صادره برای دانشجویان برزیلی در سال 2019، به 9.6% کاهش داشت. اما در سطح 25 کشور منبه دانشجویان خارجی کانادا، در مقابل این کاهش مقاوت نشان داده و تنها 5.2% کاهش داشته است.

کلمبیا

کلمبیا سومین کشور آمریکای لاتین از منظر ارسال دانشجو به کانادا است و در میان 25 کشور در کل در رتبه دروازهم قرار دارد. در سال 2019، 42.3% از دانشجویان کلمبیایی که مجوز تحصیلی کانادا را دریافت کردند، بالغ و بزرگسال بودند.

در مورد روند تغییرات جمعیتی دانشجویان کلمبیایی نیز با درجه کمتری شاهد تغییراتی نظیر برزیل و فیلیپین هستیم. در سال 2019،  37.1% از دانشجویان کلمبیایی در برنامه‌های کالج و در مقطع کارشناسی ثبت نام کردند و در میان 25 کشور رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. همچنین این کشور دارای رتبه پنجم در میزان ثبت نام در مدارس ابتدایی است (9.9%).

پیش از شیوه کوید 19، اقتصاد پرنوسان این کشور باعث افزایش بی سابقه تعداد متقاضیان مجوز تحصیلی از کشور کلمبیا شد. در این میان دانشجویان بزرگسال بسیار افزایش داشته و این تعداد از سال 2017 تا سال 2019 با  109.5%  رشد همراه بود و این در حالی است که تعداد دانشجویان 25 ساله و کمتر، رشدی حدود 71.0% داشت.

علیرغم شیوع پاندمی کوید 19 چشم‌انداز اقتصادی کلمبیا همچنان قوی است. با وجود اینکه ممگن است افزایش جمعیت دانشجویان بزرگسال نسبت به تعداد کل دانشجویان ادامه نداشته باشد اما مسلما به دنبال رشد کلی بازار کلمبیا، تعداد دانشجویان بزرگسال نیز به رشد و افزایش خود ادامه خواهد داد.

افزایش تعداد دانشجویان بزرگسال در سال 2020

نمودار زیر نشاندهنده رشد جمعیت و افزایش تعداد دانشجویان بزرگسال بین‌المللی در کانادا از سال 2017 است:

افزایش تعداد دانشجویان بزرگسال در سال 2020

همانطور که از نمودار مشهود است از سال 2017 تا  2019 تعداد دانشجویان بزرگسال رشد مداومی داشت. اما نکته اصلی این است که درست از زمان بروز همه‌گیری و پاندمی کوید 19 این تعداد افزایش چشمگیری داشته است. 20.5% مجوزهای تحصیلی جدید بین ژانویه و جولای 2020 به دانشجویانی تعلق گرفت که بیش از 25.2 سال سن داشتند. این نشان می‌دهد که علیرضم پاندمی درصد بیشتری از دانشجویان بزرگسالی که برای تحصیل در کانادا انتخاب شده‌اند.

 بسیاری از والدین به دلیل اینکه دوست دارند فرزندانشان همیشه نزدیک و کنار آن‌ها باشند، همواره سعی کردند آن‌ها را در جهت به تعویق انداختن یا کنسل کردن برنامه‌شان برای تحصیل در خارج از کشور ترغیب کنند. اما حساب کار  برای بسیاری از بزرگسالانی که در سن ورود به بازار کار هستند و اغلب به دنبال مکان جدیدی برای اسکان خانواده خویش هستند کاملا فرق می‌کند. دانشجویان در کشورهایی که برای مهار بیماری در تلاش و تقلا هستند، انگیزه بیشتری برای نقل مکان دارند؛ البته به شرط اینکه اجازه سفر و امکانات مالی برای ورود به این مرحله مهم در بحبوحه رکود اقتصادی فعلی را داشته باشند.

آینده دانشجویان بزرگسال بین‌المللی

انتظار می‌رود در سال جدید تعداد دانشجویان بزرگسال با کمی کاهش دوباره به میزان سال 2019 بازگردد زیرا دانشجویان جوان‌تری که برنامه‌های تحصیلی خود را به تعویق انداخته بودند، دوباره برنامه خود را دنبال می‌کنند. اما انتظار می‌رود که این رشد ادامه داشته باشد. مسیر قدرتمند اخذ اقامت دائم کانادا از طریق اخذ مجوز تحصیلی و PGWPP  از یک سو و  قدرت، سهولت دسترسی، و مقرون به صرفه بودن پیشنهادات دانشگاهی کانادا نیز از سوی دیگر باعث شده که ادامه تحصیل در کانادا برای دانشجویان بزرگسال کماکان جذاب باشد.

بهتر است مدارس و دانشگاه‌هایی که دانشجویان ایران، جامائیکا، فیلیپین، برزیل و کلمبیا جامعه هدف آن‌ها را تشکیل می‌دهد نکان زیر را در نظر داشته باشند:

  • ارائه بورس تحصیلی یا معافیت از هزینه‌ها برای دانشجویانی بزرگسالی که از این کشورها می‌آیند
  • بهبود و ارتقای خدمات ارائه شده به این دانشجویان؛ اط قبیل امکانات نگهداری از کودکان و اقامتگاه‌های خانوادگی
  • ثبت و تحلیل دانشجویان بین‌المللی بزرگسال کنونی در زمینه بازاریابی و تاکید بر موفقیت موسسه آن‌ها در تامین نیازهای این دانشجویان

با وجود رقابت موجود بین دانشجویان که در طول دوران شیوع کووید 19به بالاترین حد خود رسیده و نیز انعطاف‌پذیری قابل توجه دانشجویان بزرگسال در مقابل چالش‌های اقتصادی، دانشگاه‌هایی که به دنبال افزایش ثبت‌نام بین‌المللی خود هستند می‌توانند دانشجویان کشورهای مذکور را به خاطر داشته باشند.

منبع: applyboard.com
انتشار: بروزرسانی: 4 دی 1399 شناسه مطلب: 151

به "افزایش حضور دانشجویان بین المللی بزرگسال در کانادا" امتیاز دهید

2 کاربر به "افزایش حضور دانشجویان بین المللی بزرگسال در کانادا" امتیاز داده اند | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش حضور دانشجویان بین المللی بزرگسال در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید