تحصیل در کانادا

می‌توان مدت‌های طولانی در مورد مزایای تحصیل در کانادا صحبت کرد. از فرصت‌های برابر آموزشی، امکانات عالی تحصیلی، تکنولوژی‌های به‌روز و محیط‌های چند فرهنگی گرفته تا فرصت‌های خاصی که بعد از پایان تحصیل برای دانش‌آموزان و دانشجویان وجود دارد، همگی باعث شده‌اند تحصیل در کانادا یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای بسیاری از افراد در نقاط مختلف جهان باشد. اگر کمی بزرگ‌تر نگاه کنیم می‌بینیم که پایه این کشور قدرتمند بر همین رویه آغوش باز شکل گرفته است؛ کشوری که آماده است در تمامی مقاطع تحصیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان پر انرژی و مشتاق میزبانی کند؛ کسانی که با تحصیل در مقطع دبیرستان، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری علاوه بر به دست آوردن دانش و تجربه‌ای بی‌نظیر در حوزه رشته تحصیلی‌شان، فرصت این را خواهند داشت که با یافتن کار یک مسیر ایمن در راه مهاجرت به کانادا را برای خودشان بسازند. حتی اگر قصدتان از تحصیل در کانادا اقامت دائم نباشد، شما در یکی از بهترین محیط‌های آموزشی در جهان قرار خواهید گرفت؛ در میان دانشجویانی از فرهنگ‌ها و دنیاهای مختلف. این تعامل با جامعه بین‌المللی ذهن شما را پرورش داده و بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌کند؛ به این صورت است که می‌توانید بهترین راه‌حل‌ها را برای خودتان و دنیای پیرامون‌تان پیدا کنید.

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا

بیش از 350 هزار دانشجو هرساله برای تحصیل و تعداد بیشتری برای یادگیری زبان انگلیسی و فرانسه به کانادا می آیند. برای تحصیل در کانادا، در بیشتر مواقع شما نیازمند اجازه ی تحصیل یا ویزای اقامت موقت می باشید، اگرچه همه نیازمند این مدارک نیستند. اگر شما قصد دارید که در استان کبک تحصیل کنید، باید قبل از این که مجوز تحصیل قابل صدور باشد، یک Application for Acceptance Certificate  یا درخواست گواهی پذیرش را فراهم کنید.

تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان (تحصیل دانش آموزی)

تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان (تحصیل دانش آموزی)

آیا همراه با فرزند نوجوان خود به کانادا می‌آیید یا به این فکر افتاده‌اید که او را برای تحصیل در مقطع دبیرستان به این کشور بفرستید؟ کانادا یکی از محبوب‌ترین مقصدها در تمام دنیا برای تحصیل دانش آموزی در مقطع دبیرستان است. این سرزمین به فرزند نوجوان شما، چه دختر چه پسر، این فرصت خارق‌العاده را می‌دهد تا در محیطی امن، پشتیبان و برابر، آموزشی با بالاترین استانداردهای جهانی را  دریافت کند. از شهرهای پر هیجانی مانند تورنتو، اونتاریو و مونترال تا مناطق بسیار زیبایی مانند بریتیش کلمبیا و نیوفاندلند، این سرزمین محیطی ایده‌ال برای دانش‌آموزان از سراسر دنیا است. کانادایی‌ها مردمانی مهربان، تحصیل‌کرده و مهمان‌نواز هستند و با تمام وجود به دانش‌آموزان خارجی خوشامد می‌گویند. سیستم آموزشی این کشور بر مبنای دادن فرصت‌های برابر به تمام افراد شکل گرفته است، در نتیجه دانش‌آموزان خارجی مشتاق برای تحصیل در دبیرستان های کانادا، هم از نظر اجتماعی و هم از نظر آموزشی کاملا پشتیبانی می‌شوند. بسیاری از کشورهای دنیا کانادا را یک قدرت بی‌مانند در زمینه آموزش می‌دانند؛ به همین خاطر است که هر سال تعداد بیشتری از دانش‌آموزان از نقاط مختلف دنیا برای تحصیل در مدارس کانادا به این سرزمین سفر می‌کنند.

تحصیل در کانادا در مقطع لیسانس (کارشناسی)

تحصیل در کانادا در مقطع لیسانس (کارشناسی)

کسانی که علاقه‌مند تحصیل لیسانس در کانادا هستند، فرصت‌های آموزشی فراوانی در پیش رویشان دارند. در میان تمام رشته‌ها در دانشگاه‌های سراسر کشور، دوره‌های لیسانس تجارت، علوم کامپیوتر و مهندسی از محبوبیت فراوانی برخوردار هستند. از جمله شرایط تحصیل در دانشگاه های کانادا این است که شما دوره دبیرستان خود را به اتمام رسانده و مدرک دیپلم داشته باشید. در بیشتر دانشگاه های کانادا سال تحصیلی به دو ترم تقسیم می‌شود. بهتر است قبل از شروع هر کاری بررسی‌های لازم را انجام دهید و از زمان شروع ترم تحصیلی در دانشگاه و برای رشته مورد نظرتان اطلاعات لازم را کسب کنید. آن دسته از دانشجویانی که نمره‌های بالا دارند، می‌توانند برای گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا اقدام کنند. گرفتن بورسیه لیسانس می‌تواند کمک بزرگی برای آنها باشد برای کم کردن هزینه‌های دوره تحصیل‌شان. دانشگاه‌های این کشور انعطاف‌پذیری بالایی دارند و دانشجویان می‌توانند رشته مورد نظر خود برای گرفتن مدرک لیسانس را به راحتی تغییر دهند و در یک رشته دیگر درس بخوانند.

تحصیل دکترا در کانادا

تحصیل دکترا در کانادا

کانادا منزلگاه برخی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در آمریکای شمالی است. محیط چندفرهنگی و جامعه بین‌المللی این سرزمین بزرگ باعث شده کانادا یک مقصد فوق‌العاده محبوب برای هزاران دانشجوی خارجی از سراسر جهان باشد. تحصیل دکترا در کانادا به شما این فرصت کم‌نظیر را می‌دهد تا با برترین محققان در جهان کار کرده و از مزایای امکانات تحقیقاتی در بالاترین رده‌های جهانی بهره ببرید. بعد از پایان تحصیل در کانادا در مقطع دکتری شما این فرصت را خواهید داشت تا از برنامه شگفت‌انگیز ویزای کار بعد از فارغ‌التحصیلی بهره برده و برای مدت بیشتری در این کشور بمانید. به علاوه در نظر داشته باشید که هزینه تحصیل دکتری در این کشور از دیگر کشورها به خصوص کشور همسایه یعنی ایالات متحده به مراتب پایین‌تر است.


✅ شرایط سنی تحصیل در کانادا

شرایط سنی تحصیل در کانادا

به طور رسمی هیچ محدودیت سنی برای تحصیل در کانادا وجود ندارد؛ شما با هر سنی می‌توانید در مقاطع مختلف تحصیل کنید. البته یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرایند دریافت ویزای تحصیلی کانادا دریافت پذیرش از دانشگاه یا کالج است. در این مورد ممکن است برخی از دانشگاه‌ها و یا کالج‌ها برای پذیرش دانشجویان خارجی محدودیت‌های سنی داشته باشند که قبل از اقدام باید از شرایط آنها اطلاع پیدا کنید. مورد قابل توجه دیگر فاکتورهای متعددی است که افسر ویزا آنها را مد نظر قرار می‌دهد تا به شما ویزا ارائه دهد و آنجا است که احتمالا سن شما مهم می‌شود. اگر شما مدرک کارشناسی یا فوق دیپلم خود را حدود 20 سال پیش گرفته‌اید و حالا به یک‌باره برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام کرده‌اید، اینجا است که باید افسر ویزا را در مورد این وقفه طولانی توجیه کنید، چرا که بیشتر افسران اداره مهاجرت این پیش‌فرض را دارند که شما یک مهاجر بالقوه هستید و قرار است از اجازه تحصیل استفاده کنید تا به کانادا مهاجرت کنید. شاید نتوان قطعی گفت اما هر چه سن‌تان پایین‌تر باشد و فاصله بین مقاطع تحصیلی‌تان کوتاه‌تر، شانس بیشتری برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا خواهید داشت.


تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

در اکثر دانشگاه های کانادا زبانی که با آن دروس ارائه می‌شوند، انگلیسی است؛ در نتیجه شما باید تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشید تا بتوانید تحصیلات خود را ادامه دهید. اخذ ویزای تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان نه غیر ممکن، بلکه خیلی سخت خواهد بود، چرا که شما برای گرفتن پذیرش و در نهایت ویزای دانشجویی نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل) یا فرانسوی دارید. برای تحصیل در کانادا بدون نیاز به مدرک زبان شما باید حداقل 4 سال در یک مدرسه انگلیسی زبان درس خوانده باشید یا از کشوری بیایید که در آن انگلیسی زبان رسمی است. البته در بعضی موارد موسسات آموزشی به دانشجویان اجازه می‌دهند یک ترم یا دو ترم قبل از شروع درس‌های اصلی‌شان را در دانشگاه زبان بخوانند.


هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا چه قدر است؟ این سوال احتمالا اولین سوال برای بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور است. کسانی که می‌خواهند بدانند هزینه تحصیل در دبیرستان های این کشور، هزینه تحصیل در مقطع لیسانس یا هزینه تحصیل دکتری در کانادا چه مقدار خواهد بود. خبر خوب برای تمام این افراد این است که هزینه تحصیل در این کشور در مقاطع مختلف (دبیرستان، کالج، لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتری) بسیار مقرون‌به‌صرفه است، به خصوص وقتی با دیگر کشورهای میزبان دانشجویان بین‌المللی مقایسه شود. وقتی نوبت به تحصیل بعد از دبیرستان برسد، هزینه‌ای آموزشی به طور عمومی خیلی پایین‌تر از هزینه کالج‌ها و دانشگاه‌های کشورهایی مانند استرالیا، انگلیس یا ایالات متحده است. البته که هزینه‌های یک دانشجو محدود به هزینه های دانشگاه نیست؛ به همین خاطر ما در ادامه نگاهی می‌اندازیم به هزینه تحصیل و زندگی در کانادا تا شما بتوانید با بهترین پیش‌زمینه ذهنی، برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده و مقدمات سفرتان را حساب‌شده بچینید.

هزینه تحصیل در کانادا

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی یکی از مهم‌ترین اقدام‌های اولیه در مسیر تحصیل در کانادا برنامه‌ریزی در مورد هزینه های زندگی و درس خواندن است. هزینه تحصیل در کانادا در عمل شامل هزینه دانشگاه، کالج یا مدرسه و دیگر هزینه های زندگی در این کشور است؛ هزینه‌هایی که شامل اینها هستند:

  • کتاب
  • کامپیوتر شخصی
  • منزلگاه (اجاره واحد مستقل یا خوابگاه دانشجویی)
  • خورد و خوراک
  • تفریح
  • پوشاک
  • جابه‌جایی (رفت و آمد و سفرهای بیرون شهری)
  • هزینه بیمه درمانی
  • بیمه مسافرتی

یکی از بخش‌های مهم هزینه تحصیل در کانادا خانه و مسکن است. بیشتر دانشگاه‌ها خوابگاه‌های دانشجویی دارند؛ اقامت در این خوابگاه‌ها راهی عالی برای پیدا کردن دوستان مختلف است، به خصوص اگر سال اول تحصیل‌تان باشد. در همین خوابگاه‌ها شما می‌توانید یک دوست خوب پیدا کنید که سال‌های بعدی همراه با او یک خانه اجاره کنید. هزینه اقامت در خوابگاه بسیار مقرون‌به‌صرفه است، در نتیجه در مجموع هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا برایتان بسیار پایین خواهد بود. این که هزینه مسکن و اجاره خانه چه قدر است، بستگی زیادی به شهر محل اقامت‌تان و همچنین سبک زندگی‌تان دارد. با این وجود می‌توان گفت مسکن حدود 25 درصد از هزینه تحصیل در کانادا را به خودش اختصاص خواهد داد.

وقتی نوبت به خورد و خوراک برسد، این کشور گستره متنوعی از خوراکی‌ها و غذاهای مختلف را به شما ارائه می‌دهد. به عنوان یک کشور چند فرهنگی، شما مطمئنا غذاهایی که دوست‌شان دارید را به راحتی پیدا خواهید کرد. شهرهای بزرگ کانادا منزلگاه مردمانی از سراسر دنیا هستند؛ در این شهرها از فروشگاه‌های کوچک مواد غذایی تا رستوران‌های بزرگ با انواع غذاهای بین‌المللی را پیدا خواهید کرد. اگر در خوابگاه دانشگاه زندگی می‌کنید و دوست دارید هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا را پایین نگه دارید، می‌توانید در برنامه غذایی دانشگاه ثبت نام کنید که به شما دسترسی کامل به کافه‌تریای دانشگاه یا کالج را می‌دهد. حتی اپلیکیشن‌هایی در دسترس هستند که به شما اجازه می‌دهند قیمت‌های فروشگاه‌های مختلف مواد غذایی را بررسی کنید و با کمترین قیمت‌ها خرید کنید. غذا پختن برای خودتان بهترین انتخاب برای کم کردن هزینه تحصیل در کانادا است، چرا که رفتن زیاد به رستوران‌ها هزینه‌هایتان را بالا می‌برد.

تمامی شهروندان کانادایی یک بیمه درمانی جامع دارند که هزینه‌های درمانی آنها را پوشش می‌دهد. به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی شما باید تحقیق کنید و ببینید آیا استانی که در آن تحصیل می‌کنید برای شما بیمه درمانی دارد یا نه. اگر این بیمه عمومی در دسترس‌تان نباشد شما باید با پرداخت هزینه یک بیمه برای خودتان تهیه کنید. درس خواندن بسیار مهم است اما در این میان شما به زمانی برای استراحت و تفریح هم نیاز خواهید داشت. حتما به یاد داشته باشید که هزینه تفریحات‌تان را هم در هزینه تحصیل در کانادا لحاظ کنید. شاید دوست داشته باشید به سینما بروید یا طرفدار هاکی شوید و بخواهید مسابقات را به صورت زنده ببینید؛ هزینه تفریح بخشی است که به هیچ عنوان نمی‌توان تخمینی در مورد آن زد چرا که کاملا به خودتان بستگی دارد.

وقتی برای تحصیل به کانادا می‌روید به احتمال زیاد دوست خواهید داشت مکان‌های مختلف را ببینید و زندگی در این کشور جدید را تجربه کنید. برای تخمین هزینه تحصیل در کانادا در حوزه جابه‌جایی، شما باید هزینه‌های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو، بلیت اتوبوس و قطار به شهرهای دیگر و بلیت هواپیما به مقصد کشور خودتان را در نظر بگیرید. در هر شهری مستقر شدید حتما بلیت‌های چند منظوره را تهیه کنید تا بتوانید با کمترین مبلغ از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو استفاده کنید. بسیاری از سیستم‌های حمل و نقل عمومی در شهرهای گوناگون به دانشجویان و دانش‌آموزان تخفیف ویژه می‌دهند. شما می‌توانید اتومبیل هم بخرید؛ در این حالت هزینه خرید اتومبیل، بیمه، بنزین و جای پارک را در هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا لحاظ کنید. هزینه تحصیل در مدارس کانادا در این بخش کمی متفاوت خواهد بود چرا که بیشتر مدارس سرویس‌های خودشان را دارند.

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در مدارس کانادا (دوره ابتدایی)

هزینه تحصیل در مدارس کانادا در مقطع ابتدایی برای کسانی که مقیم این کشور هستند رایگان است. اگر شما کودک خود را برای تحصیل در مدرسه ابتدایی به این کشور می‌فرستید باید بررسی کنید که آیا مدرسه مورد نظرتان هزینه‌ای بابت آموزش دانش‌آموزان خارجی دریافت می‌کند یا نه. برخی مواقع مدرسه‌ها هزینه مختصری برای فعالیت‌های جانبی مانند حضور دانش‌آموزان در تیم‌های ورزشی یا اردوهای بیرون مدرسه دریافت می‌کنند. بیشتر دانش‌آموزان ناهار خود را به مدرسه می‌برند، با این وجود بیشتر مدارس کافه‌تریا یا برنامه ناهار گرم دارند. در این حالت دانش‌آموزان باید برای خوراک روزانه‌شان هزینه پرداخت کنند.

هزینه تحصیل در دبیرستان های کانادا

برای شهروندان کانادایی تحصیل در مقطع دبیرستان رایگان است. بسیاری از مدرسه‌ها و دبیرستان‌ها برای تحصیل دانش‌آموزان بین‌المللی هزینه‌هایی را در نظر گرفته‌اند. برای داشتن ایده‌ای از محدوده قیمتی، می‌توانیم بگوییم هزینه تحصیل دبیرستان در کانادا در حدود 8 تا 14 هزار دلار کانادایی برای یک سال خواهد بود. البته حتما باید با مدرسه مورد نظرتان ارتباط داشته باشید و از هزینه‌های تحصیل فرزند نوجوان خود اطلاع کسب کنید. در دبیرستان‌ها هم برای فعالیت‌های فوق برنامه مانند اردوها و تیم‌های ورزشی هزینه‌ای مختصر از دانش‌آموزان دریافت می‌شود. کافه‌تریا در بیشتر مدرسه‌ها وجود دارد که استفاده از آن شامل هزینه است؛ به همین خاطر بسیاری از دانش‌آموزان از خانه غذا می‌برند. البته اگر فرزند نوجوان شما به تنهایی در کانادا درس می‌خواند، احتمالا باید هزینه‌های خورد و خوراک داخل مدرسه و خوابگاه را هم به هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان برای او لحاظ کنید.

هزینه کالج زبان در کانادا

کالج‌های زبان عموما درس‌های خود را به صورت دوره‌های چند هفته‌ای ارائه می‌دهند، به جای این که مبتنی بر ترم‌های تحصیلی باشند. هزینه کالج زبان در کانادا توسط خود این موسسات مشخص می‌شود، اما به طور متوسط این هزینه در شهرهایی مانند تورنتو، کبک، ونکوور و کلگری بین 3500 تا 4000 دلار برای یک دوره 12 هفته‌ای است.

هزینه تحصیل در کالج های کانادا

هزینه کالج در کانادا بسیار متغیر است، چرا که مدت زمان دوره‌های آموزشی در کالج‌ها بسیار متفاوت است. با این وجود هزینه کالج های کانادا به مراتب کمتر از هزینه تحصیل در دانشگاه‌ها است. برخی از برنامه‌های آموزشی در این کشور شامل دوره‌های کاری هم می‌شوند، در نتیجه می‌توانید وقتی در این کشور درس می‌خوانید درآمد هم کسب کنید. کالج‌‎های با کیفیت بالا در سراسر کشور وجود دارند، حتی در شهرهای کوچک، جایی که هزینه زندگی خیلی پایین‌تر از شهرهای بزرگ است. حتی بزرگ‌ترین شهرهای این کشور هم نسبت به خیلی از شهرهای دیگر کشورهای دنیا ارزان‌تر هستند. هزینه تحصیل در کالج ها برای دانشجویان بین‌المللی بسته به محل کالج و رشته تحصیلی‌شان متفاوت است. تحصیل در برخی از آنها رایگان است، در حالی که در دیگر کالج‌ها هزینه‌های تحصیل می‌تواند از حدود 10000 دلار تا 18000 دلار برای یک سال متفاوت باشد. می‌توان گفت به طور متوسط هزینه تحصیل در کالج برای دانشجویان بین‌المللی حدود 12 هزار دلار است.

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع لیسانس

چه چیزی بهتر از گرفتن مدرک کارشناسی در یکی از زیباترین کشورهای دنیا خواهد بود؟ جواب این سوال این است: پیدا کردن یک دوره تحصیلی عالی در جایی که می‌تواند پایین‌ترین هزینه تحصیل در مقطع لیسانس را به شما ارائه دهد. در شهرهای کوچک این کشور دانشگاه‌های با کیفیتی وجود دارند، شهرهایی که هزینه تحصیل و زندگی در آنها فوق‌العاده پایین است. منابع متعددی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا در شهرهای مختلف را با هم مقایسه کنید. اگر بودجه کمی دارید می‌توانید با کمی جستجوی بیشتر محل مورد نظرتان را پیدا کنید. برای این که ایده‌ای از هزینه تحصیل کارشناسی در کانادا داشته باشید این عددها را در نظر بگیرید: رقم متوسط هزینه دانشگاه های کانادا بین 10 تا 18 هزار دلار خواهد بود. هزینه مسکن، خورد و خوراک و جابه‌جایی محلی در شهرهای مختلف متفاوت است، با این حال می‌توان گفت در عادی‌ترین حالت هزینه تحصیل و زندگی حدود 15000 دلار کانادایی خواهد بود.

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دکتری (یا مقطع کارشناسی ارشد)

انجام تحصیلات تکمیلی یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه برای هر کسی است که امید به شرایط بهتر دارد. دوره‌های دکتری یا کارشناسی ارشد در این کشور در سرتاسر دنیا شهره هستند. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا مقطع دکتری از خیلی دیگر از کشورهای دنیا کمتر است. به همین خاطر این فرصت بی‌نظیر در نظر دانشجویان بین‌المللی فوق‌العاده جذاب است. مانند دیگر مقاطع تحصیلی، در مورد فوق لیسانس و دکترا هم هزینه‌های تحصیل به محل تحصیل‌تان و همچنین رشته مورد نظرتان بستگی دارد. برای کارشناسی ارشد این رقم می‌تواند از حدود 10 هزار دلار شروع شده و تا 18 هزار دلار بالا برود. هزینه تحصیل دکترا در کانادا هم بین 10000 تا 20000 دلار کانادایی خواهد بود.


ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا

عنوانی که با نام ویزای تحصیلی کانادا مشهور شده، در واقع دریافت اجازه تحصیل یا استادی پرمیت (Study Permit) از دولت این کشور است؛ اجازه‌ای که به شما امکان می‌دهد در موسسه آموزشی که از آن پذیرش گرفته‌اید، در مدت مشخصی درس بخوانید. شما با دریافت اجازه تحصیل یک ویزای بازدیدکننده موقت دریافت می‌کنید که به وسیله آن می‌توانید به کانادا سفر کنید. اجازه تحصیل، به طور قطعی در هنگام ورود شما به خاک کانادا صادر شده و از آن زمان به بعد شما می‌توانید به صورت قانونی در این کشور زندگی و تحصیل کنید. اجازه تحصیل در طول دوره تحصیلی شما اعتبار دارد؛ پس از منقضی شدن آن شما فرجه‌ای دارید تا خاک این کشور را ترک کنید. البته فرصت‌های فراوانی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند تا مدت بیشتری حتی برای همیشه (با دریافت اقامت دائم کانادا و شهروندی) در این کشور پهناور بمانید. یکی از آن‌ها پیدا کردن کار بلافاصله بعد از تحصیل است. به هر حال این انتخاب با شما خواهد بود که بعد از پایان تحصیل در کانادا در این کشور بمانید یا نه. آغوش کانادا به روی افراد پویا و هوشمند که می‌توانند به پیشرفت کشور کمک کنند باز است.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا

شرایط ویزای تحصیلی کانادا شرایطی هستند که دولت این کشور برای متقاضیان از نقاط مختلف جهان مشخص کرده است. متقاضیان با دارا بودن این شرایط است که می‌توانند برای دریافت استادی پرمیت و ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنند:

  • داشتن پذیرش از یک موسسه آموزشی معین شده (Designated Learning Institution) یا به اختصار DLI
  • داشتن تمکن مالی؛ به عبارت دیگر این که بتوانید از پس هزینه تحصیل در کانادا، هزینه‌های زندگی خودتان و خانواده‌تان که شما را همراهی می‌کنند، به اضافه هزینه برگشت به کشور خودتان بعد از پایان تحصیل بر بیایید.
  • سلامتی کامل داشته باشید و اگر نیاز بود معاینه پزشکی انجام دهید.
  • شما باید قانون‌مدار باشید و هیچ‌گونه سابقه کیفری نداشته باشید.
  • شرط آخر هم این است که افسر اداره مهاجرت را قانع کنید بعد از پایان تحصیل در کانادا این کشور را ترک می‌کنید و به صورت غیر قانونی در خاک این کشور نمی‌مانید.
  • اگر زبان انگلیسی شما در حد آیلتس 6.5 است مستقیماً دروس کلی را می توانید شروع کرده و اگر سطح زبان انگلیسی شما کافی نیست در همان زمان می توانید با یادگیری زبان شروع کرده و به محض اینکه آماده شدید دروس کلی را ادامه دهید و در آن زمان برای مهاجرت شما به کانادا اقدام کرد. زمانی که مدرکی را کسب کردید که برای آن یک سال وقت صرف کرده اید میتوان برای شما اجازه کار دوساله گرفت. در زمان تحصیل میتوانید 20 ساعت در هفته کار کنید.

مدارک لازم برای ویزای دانشجویی کانادا

شما می‌توانید برای اخذ ویزای دانشجویی کانادا اقدام کنید، بعد از این که از یک دانشگاه یا کالج نامه پذیرش خود را دریافت کردید. این قدم اولیه خواهد بود؛ بعد از آن شما باید این نامه را همراه با دیگر مدارک به سفارت این کشور ارائه دهید تا ویزای تحصیلی کانادا خود را دریافت کنید. مدارک ویزای دانشجویی کانادا این‌ها هستند:

  • پاسپورت معتبر
  • نامه‌ای که ثابت می‌کند شما از یک مجموعه آموزشی معین شده (DLI) پذیرش گرفته‌اید
  • ثابت کردن داشتن تمکن مالی
  • نامه هدف و برنامه برای تحصیل
  • (در صورت نیاز) معاینه پزشکی

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا

ثابت کردن داشتن تمکن مالی یکی از پایه‌های اصلی مجموعه مدارکی است که شما به سفارت کانادا ارائه می‌دهید تا با بررسی شدن‌شان بتوانید ویزای تحصیلی کانادا خود را دریافت کنید. شما باید افسر ویزا را متقاعد کنید که توانایی مالی کافی دارید و می‌توانید هزینه‌های دوران تحصیل‌تان (شامل هزینه‌های دانشگاه و کالج، هزینه‌های زندگی مانند هزینه مسکن، حمل و نقل، خوراک و غیره) را پرداخت کنید. شما همچنین باید هزینه برگشت به کشور خودتان بعد از پایان تحصیل را داشته باشید. درست است، شما می‌توانید در زمان تحصیل در ساعاتی محدود کار کنید و درآمد داشته باشید، اما بررسی پرونده شما با احتمال کار پیدا کردن‌تان سنجیده نمی‌شود و شما باید قدرت مالی یا همان تمکن مالی برای ویزای دانشجویی کانادا را داشته باشید. مهم‌ترین سند ثابت کردن داشتن تمکن مالی، موجودی حساب بانکی است. داشتن سند ملکی، در نشان دادن تمکن مالی و احتمال زیاد برگشت‌تان به کشورتان بعد از پایان دوران تحصیل به واسطه دارایی‌هایتان و در نهایت اخذ ویزای تحصیلی کانادا به شما کمک خواهد کرد.

هزینه گرفتن ویزای تحصیلی کانادا

هزینه ویزای تحصیلی کانادا شامل واریزی سفارت، سفر رفت و برگشت به نزدیک‌ترین سفارت کانادا و انجام انگشت‌نگاری و ارائه اطلاعات بیومتریک خواهد بود. این هزینه حدود چند صد دلار خواهد بود اما مهم‌تر از این هزینه، مقدار پولی است که شما باید نشان دهید آن را در اختیار دارید تا از پس‌هزینه‌های دوران تحصیل‌تان بر بیایید. گفته می‌شود شما باید حداقل 10 هزار دلار کانادایی در حساب‌تان داشته باشید تا نشان دهید می‌توانید هزینه‌ای تحصیل و زندگی در کانادا را پرداخت کنید.


مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل

مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل

کانادا در حال حاضر بیشتر از نیم میلیون دانشجوی خارجی را میزبانی می‌کند؛ کسانی که در برنامه‌های آموزشی در دانشگاه ها، کالج ها و مدرسه های سراسر این کشور شرکت می‌کنند. افرادی که برای تحصیل به کانادا آمده‌اند نه تنها می‌توانند از مزیت قرار گرفتن در یک سیستم آموزشی پویا و به‌روز با بالاترین استانداردهای جهانی بهره ببرند، بلکه می‌توانند هم در زمان تحصیل‌شان و هم بعد از فارغ‌التحصیلی مسیری را پیش بگیرند که آنها را به سمت فرصت‌های خارق‌العاده کاری و اقامت دائم در این سرزمین پهناور هدایت می‌کند. به همین خاطر است که مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از محبوب‌ترین و مطمئن‌ترین انتخاب‌ها برای کسانی است که دوست دارند در کشوری پیشرفته و با فرصت‌های جهانی زندگی کنند. مسیر مهاجرت دانشجویی به کانادا را می‌توان در 3 عبارت خلاصه کرد:

  • یاد بگیرید
  • درآمد کسب کنید
  • بمانید

کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که فرصت تحصیل به دانشجویان بین‌المللی را می‌دهند، کشورهایی مانند ایالات متحده، انگلستان، استرالیا و فرانسه؛ با این حال بسیاری از دانشجویان خارجی، کانادا را ترجیح می‌دهند چرا که تحصیل در کانادا مزیت‌ها خاص و ویژه‌ای دارد که در بسیاری دیگر از کشورهای دنیا در دسترس نیستند. دانشجویان بین‌المللی در این کشور می‌توانند تا 20 ساعت در هفته در زمان ترم‌های تحصیلی و به صورت تمام وقت در تعطیلات مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها کار کنند. این اجازه کار به دانشجویان فرصت می‌دهد تمام مدت به پس‌اندازشان تکیه نکنند و بتوانند هزینه مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل را در مجموع کاهش دهند. یکی دیگر از نکته‌هایی که هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد، این واقعیت است که هزینه دانشگاه‌ها و دیگر هزینه‌های مرتبط به زندگی یک دانشجو در این سرزمین نسبت به دیگر کشورهای هم‌رده خودش به مراتب پایین‌تر است.

همسر یکی دانشجوی خارجی می‌تواند او را در زمان تحصیل در کانادا همراهی کند. همسر فردی که در این کشور درس می‌خواند در موارد مشخصی می‌تواند اجازه کار دریافت کند. این اجازه کار محدودیت زمانی نخواهد داشت و شخص می‌تواند برای هر کارفرمایی کار کند. برای آنهایی که به مهاجرت دانشجویی به کانادا فکر می‌کنند چنین قابلیتی یک مزیت عالی خواهد بود: این که در تمام زمان‌ها می‌توانند همراه خانواده خود باشند. اجازه کار به همسر و کسب درآمد بیشتر باعث می‌شود هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا برای آنها به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند و فرصت پیدا کنند ریشه‌های خود را در این کشور جدید از همان ابتدا بدوانند. دانشجویان بین‌المللی همچنین می‌توانند فرزندان خود را همراه بیاورند. بچه‌ها بدون نیاز به گرفتن اجازه تحصیل (استادی پرمیت) می‌توانند در هر جایی از کشور در مدارس ابتدایی یا متوسطه ثبت‌نام کنند و درس بخوانند.

شهرهای بزرگ کانادا در رتبه‌بندی‌های جهانی برای بهترین شهرها برای تحصیل، در بالاترین رده‌ها قرار دارند. در این میان مونترال بهترین شهر دانشجویی جهان لقب گرفته است؛ ونکوور و تورنتو هم با فاصله‌ای نه چندان دور، بعد از این شهر قرار گرفته‌اند. شاید یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی‌های تحصیل در کانادا این باشد که این سرزمین به جای بستن درها به روی فارغ‌التحصیلان یا حتی سخت کردن مسیر ماندن، همان‌طور که بسیاری از کشورها این کار را می‌کنند، مسیرهای مختلف و آسانی را برای ماندن فارغ‌التحصیلان ایجاد کرده است. فرایند طبیعی‌سازی شهروندی کانادا به دانشجویان بین‌المللی که مسیر مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل را پیش گرفته‌اند، این فرصت را می‌دهد تا زمانی که با داشتن استادی پرمیت در این کشور گذرانده‌اند را به عنوان یکی از نیازمندی‌های کسب شهروندی کانادایی در نظر بگیرند.

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل

تا اینجا عالی به نظر می‌آید، درست است؟ اما به یاد داشته باشید این یک خیابان دو طرفه است. دانشجویان بالقوه باید قدم‌های مختلفی را بر دارند و شرایط مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل را بدانند. وقتی نوبت به انتخاب برسد، در پیش روی علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا صدها مجموعه آموزشی قرار دارد. هر دوره آموزشی و هر دانشگاهی را که انتخاب می‌کنید باید مطمئن شوید که آن مجموعه DLI است. دانشجویانی که قصد تحصیل در کانادا را برای مدتی بیشتر از 6 ماه دارند، به اجازه تحصیل یا همان استادی پرمیت نیاز دارند. متقاضیان دریافت اجازه تحصیل باید یک نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی معین شده یا به اختصار DLI دریافت کرده باشند. یک مجموعه DLI یک موسسه تایید شده توسط حکومت استانی یا منطقه‌ای است که اجازه دارد میزبان دانشجویان بین‌المللی باشد.

در میان رسیدن به شرایط مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل، اولین قدم دریافت پذیرش از یک موسسه آموزشی است. دانشجویان باید در زمان درخواست پذیرش به محدودیت‌های زمانی آن موسسه، نیازمندی‌های دانش زبانی و دیگر شرایط ورودی توجه کنند. بعد از دریافت نامه پذیرش، نوبت به دریافت اجازه تحصیل و ویزای تحصیلی کانادا می‌رسد. این اجازه توسط اداره شهروندی، پناهندگان و مهاجرت کانادا صادر می‌شود. با دریافت اجازه تحصیل شما می‌توانید وارد این کشور شده و مسیر مهاجرت دانشجویی به کانادا را شروع کنید.

هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا

اقتصاد کانادا گسترده و در حال رشد است. به عنوان یک فارغ‌التحصیل که تحصیل در کانادا را انتخاب کرده است شما هم می‌توانید بخشی از این اقتصاد پویا شوید. همانطور که اشاره کردیم، دانشجویان خارجی دانشگاه‌های این کشور می‌توانند مدت‌ها قبل از فارغ‌التحصیل شدن وارد بازار کار کانادا شوند. این اجازه کار به آنها فرصت می‌دهد تا درآمد کسب کنند، یک تجربه فوق‌العاده با ارزش از کار در این کشور به دست آورند و همچنین ارتباط‌های حرفه‌ای ایجاد کنند. در نهایت این ارتباطات و مهارت‌ها هستند که باعث می‌شوند دانشجویان بتوانند به فرصت‌های بی‌نظیر کاری بعد از تحصیل‌شان دست پیدا کنند. اجازه کار بعد از فارغ‌التحصیلی یک اجازه کار باز است که به فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌های کانادایی اجازه می‌دهد تا 3 سال برای کارفرمایان در هر جایی از کشور کار کنند. در واقع همین مسیر است که باعث شده مهاجرت تحصیلی به کانادا این چنین محبوب شود. همانطور که اشاره شد، کار کردن و کسب درآمد در دوران تحصیل و بعد از آن، هزینه مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل را فوق‌العاده کاهش می‌دهد، به خصوص اگر این وضعیت را با بسیاری از کشورهای دیگر مقایسه کنیم.


شرایط کار برای دانشجویان بین المللی در کانادا

 با یک ویزای تحصیلی معتبر  شما قادر خواهید بود تا در داخل دانشگاه مشغول به کار شوید. برنامه ی مجوز کار خارج از دانشگاه " The Off-Campus Work Permit Program " به دانشجویان خارجی اجازه می دهد که در حین تحصیل بیرون از دانشگاه کار کنند. برای  اینکه واجد شرایط این برنامه باشید، شما باید دانشجوی تمام وقت ثبت نام شده در یک موسسه ی آموزش عالی، که به صورت مشارکتی و غیرانتفاعی اداره میشود یا در یک دوره ی آموزشی تصویب شده در یک موسسه ی خصوصی و قانونی، باشید.

به محض فارغ التحصیلی، دانشجویان بین المللی تشویق می شوند که در کانادا تجربه ی کار کسب کنند. برنامه ی مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی به دانشجویانی که از یک موسسه ی بالاتر از متوسطه غیرانتفاعی کانادایی به تازگی فارغ التحصیل می شوند اجازه می دهد که تجربه ی کاری ارزشمندی در کانادا کسب کنند.

مجوز کار تحت  برنامه ی مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی "The Post-Graduation Work Permit Program" نمی‌تواند بیشتر از طول برنامه ی تحصیلی دانشجو معتبر باشد. برای مثال، اگر شما بعد از یک دوره ی تحصیلی چهارساله مدرک بگیرید و  فارغ التحصیل شوید، می توانید مجوز کار سه ساله با رعایت ضوابط دریافت کنید. اگر از یک دوره ی آموزشی هشت ماهه فارغ التحصیل شوید، شما نمیتوانید مجوز کاری که بیشتر از هشت ماهه معتبر است دریافت کنید.

 اگر شما با ویزای ویزیت هم اکنون در کانادا هستید:

  • ما میتوانیم ویزای تحصیلی برای شما بگیریم و صاحب اقامت در کانادا شوید.
  • ما میتوانیم در گرفتن پذیرش و گرفتن ویزا تهیه جا و مکان نزدیک دانشکده یا دبیرستان به  شما کمک کنیم.