تحصیل در کانادا چقدر برایمان تمام میشود

اولین ایده ای که قبل از تصمیم به مهاجرت تحصیلی به کشوری دیگر به ذهن ما میرسد، این است که هزینه های تحصیل ما در مقصد جدید چقدر است، کانادا کشوری مرفه به شمار میرود و دانشگاه های مطرحی در میان برترین های دنیا دارد، همراه ما باشید تا از هزینه های تحصیل در این کشور باخبر شویم.

تحصیل در کانادا چقدر برایمان تمام میشود

تحصیل در کانادا، بعنوان یکی از امن ترین و بهترین کشورهای دنیا، رویای دانشجویان بین المللی است. با این حال بسیاری از این افراد به علت نداشتن درک درستی از هزینه های تحصیل در کانادا مجبور می شوند در میانه راه یا پس از انتها تحصیل این کشور را ترک نمایند. در این مطلب قصد داریم نگاهی به هزینه های زندگی و تحصیل یک شخص در کانادا بیاندازیم تا ببینیم که برای یک زندگی معمولی در این کشور چقدر باید هزینه کنید.

هزینه های تحصیل در کانادا

هزینه های زندگی در کانادا برای افرادی که به قصد تحصیل وارد این کشور می شوند، به طور طبیعی به دو نوع هزینه تقسیم می شوند. نوع اول این هزینه ها، آن هایی هستند که باید برای برای تحصیل به دانشگاه پرداخت شوند. نوع دیگر نیز هزینه هایی هستند که باید برای زندگی و امور روزمره خرج گردد. خوراک، مسکن، لباس، تفریحات و غیره نمونه هایی از این هزینه ها هستند.

هزینه زندگی و تحصل در کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد. دانشگاه ها معمولا شهریه معین و ثابتی در هر سال برای تحصیل دارند ولی هزینه های زندگی در این کشور به سبک زندگی افراد بستگی دارد. فرهنگ غذایی، سلایق و افکار شما بدون شک روی هزینه های زندگی تاثیرگذار است. به عنوان مثال برخی از افراد علاقمند به تفریحات پرخرج هستند. یا برخی دیگر، غذاهای خانگی را به صرف غذا در رستوران ترجیح می دهند که این مسئله باعث می گردد هزینه زندگی برای آن ها کاهش پیدا کند.

شهری که در آن زندگی می کنید نیز در هزینه های تحصیل در کانادا اثرگذار است. زندگی در کلان شهرهایی مانند ونکوور، تورنتو، مونترال و اتاوا که شهرهای اصلی و عظیم کشور کانادا هستند قدری گران تر از شهرهای کوچکی مانند شربروک، لاوال و مونکتون است. طبیعتا هر چقدر که شهر محل تحصیل شما عظیم تر و پرجمعیت تر باشد، هزینه های زندگی در آن بیشتر است اما به همان نسبت موقعیت های شغلی و درآمد نیز در آن شهرها بالاتر است، مانند هزینه زندگی و درآمد در کلان شهرهایی مانند تهران، اصفهان و شیراز، در مقایسه با شهرهای کوچکتر. رشته تحصیلی شما نیز بدون شک روی هزینه های پرداختی شما تاثیر می گذارد. در ادامه به تفکیک، نگاهی به این هزینه ها خواهیم داشت.

هزینه دانشگاه های کانادا

تقریبا هیچ دانشگاه رایگانی در کشور کانادا وجود ندارد و شما باید برای تحصیل در این کشور شهریه پرداخت کنید. با این حال، شما می توانید از بورسیه تحصیلی یا فاند بهره ببرید تا هزینه های تحصیل در کانادا برای شما به حداقل یا در برخی موارد به صفر برسد. تعداد این بورسیه ها بسیار زیاد و متنوع است و معمولا به دانشجویانی داده می گردد که در رشته تحصیلی خود معدل بالا و رزومه قوی داشته باشند و فعالیت های علمی آن ها قابل توجه و مهم بوده باشد. بیشتر این بورس ها به دانشجویان مقطع ارشد و دکترا داده میشود و شانس دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان دکترا بیشتر از سایر دانشجویان است. همچنین برخی دانشگاه ها وام نیز به شما می دهند تا پس از اتمام تحصیل و پیدا کردن یک شغل، بتوانید مبلغ آن را بازپرداخت کنید. از آن جمله بورس تحصیلی دانشگاه کانادا وست و یورک ویل، به مبلغ ده هزار دلار به دانشجویان واجد شرایطی که از سوی شرکت رادسام به دانشگاه معرفی شوند، می باشد.

دانشگاه های شهرهای مختلف، با توجه به رشته تحصیلی شما شهریه های متفاوتی دارند. در ادامه مروری بر شهریه سالانه میانگین برخی از دانشگاه های مهم و عظیم کانادا خواهیم داشت.

  • دانشگاه تورنتو: 27000 دلار
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا: 22000 دلار
  • دانشگاه واترلو: 20000 دلار
  • دانشگاه کوئین: 23000 دلار
  • دانشگاه ویکتوریا: 16000 دلار
  • دانشگاه آلبرتا: 21000 دلار
  • دانشگاه یورک ویل: 21000 دلار
  • دانشگاه کانادا وست: 21000 دلار
  • کالج هامبر: 17000 دلار
  • کالج شریدان 18000 دلار
  • دانشگاه کلگری: 18000 دلار
  • دانشگاه یورک: 28000 دلار
  • دانشگاه مک گیل: 15000 دلار

هزینه کتاب و ابزارهای درسی

شاید یکی از مهم ترین هزینه های تحصیل در کانادا که در نگاه اول به چشم نیاید، هزینه خرید کتاب و ابزارهای یاری درسی است که در هر رشته ای با رشته دیگر متفاوت هستند. هر دانشجو معمولا باید به طور سالیانه بین 1000 تا 2000 دلار را خرج خرید کتاب و لوازم جانبی درسی کند.

هزینه محل سکونت

یکی از مهم ترین هزینه های تحصیل در کانادا هزینه ای است که شما باید برای مکان خواب و استراحت خود پرداخت کنید. مکان دانشگاه یا استان محل قرارگیری آن روی این هزینه اثر می گذارد. در بیشتر دانشگاه های کانادا امکان زندگی در خوابگاه های دانشجویی وجود دارد. به این خوابگاه ها On-Campus Residence می گویند و هزینه زندگی در آن ها بطور میانگین هزار دلار در ماه است. البته امکان استفاده از این مکان ها برای همه دانشجویان وجود ندارد و افرادی که پس از اتمام ظرفیت این مکان ها به آن ها مراجعه می نمایند، باید از خوابگاه های خارج دانشگاه استفاده نمایند. هزینه آن ها نیز کاملا بستگی به نوع و کیفیت خوابگاه دارد.

افرادی که توان اقتصادی بالاتری دارند، می توانند به صورت انفرادی یا به همراه یک نفر دیگر، خانه اجاره نمایند. در سال 2020، هزینه اجاره در برخی از شهرهای کانادا بر اساس گزارش ملی نرخ اجاره به قرار زیر می باشد:

  • محله ریچموندهیل تورنتو: 1980 دلار در ماه
  • محله وان تورنتو: 1942 دلار در ماه
  • محله میسیساگا تورنتو: 1927 دلار در ماه
  • محله نورت یورک تورنتو: 1960 دلار در ماه
  • ونکوور: 1894 دلار در ماه
  • مونترال: 1433 دلار در ماه
  • بری: 1621 دلار در ماه
  • همیلتون: 1485 دلار در ماه
  • گوئلف: 1437 دلار در ماه
  • کلگری: 1156 دلار در ماه
  • ادمونتون: 1004 دلار در ماه
  • ویندزور: 986 دلار در ماه
  • ساسکچوان: 913 دلار در ماه
  • رجینا: 970 دلار در ماه

قیمت غذا در کانادا

یکی دیگر از هزینه های تحصیل در کانادا که به طور روزانه باید آن را پرداخت کنید، هزینه غذا است. هزینه صرف غذا در یک رستوران در کانادا 10 تا 15 دلار برای رستوران های متوسط است. با این حال اگر دانشجویان علاقمند به استفاده از غذاهای خانگی باشند، هزینه آن ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می نماید. به طور کلی هر دانشجو باید به شکل سالیانه، رقمی در حدود 1500 تا 3000 دلار را با توجه به عادات غذایی خود، صرف خرید غذا در این کشور کند. با این وجود، این مبلغ بسیار کمتر از مبلغی است که شما باید به طور متوسط در آمریکا یا انگلستان برای غذا بپردازید.

هزینه رفت و آمد

یکی از مهم ترین هزینه های تحصیل در کانادا پولی است که باید برای رفت و آمد بین محل خواب و دانشگاه، شهرهای مختلف، مناطق مختلف شهری و غیره بپردازید. کانادا به طور کلی زیرساخت های حمل و نقل بسیار مناسبی دارد و نسبت به دیگر کشورهای انگلیسی زبان، هزینه حمل و نقل در آن بسیار کمتر است. در کلان شهرها، مترو و اتوبوس های عظیم برای حمل و نقل وجود دارد. همچنین بین دانشکده های مختلف در دانشگاه های عظیم نیز اتوبوس هایی برای حمل و نقل دانشجویان در حال خدمت رسانی هستند.

شما با توجه به دانشگاه، شهر و روش مورد استفاده خود برای حمل و نقل، باید مبلغی در حدود 80 تا 170 دلار را به صورت ماهانه برای حمل و نقل پرداخت کنید. به طور مثال، در شهر مونترال شما باید ماهانه 86 دلار، در تورنتو 151 دلار و در ونکوور بین 98 تا 177 دلار در ماه پرداخت کنید.

این رقم برای زمانی است که شما در طول ماه، سفرهای تفریحی خارج شهری را تجربه نکنید و به مسافرت نروید. البته دولت کانادا تسهیلاتی را نیز برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته که شامل تخفیفاتی برای استفاده از سرویس های عمومی داخل شهری است.

هزینه پوشاک و هزینه های متفرقه

شاید در نگاه اول، این نوع از هزینه های تحصیل در کانادا چندان مورد توجه واقع نگردد، ولی با توجه به این که کانادا کشور سردی است و زمستان های پر برفی دارد، می تواند مبلغ قابل توجهی باشد. یک دانشجو به طور معمول باید بین 250 تا 500 دلار در سال را برای خرید پوشاک هزینه نمایند.

هزینه های درمانی

برخی دانشگاه ها همراه با پذیرش، دانشجو را بیمه می نمایند اما تعدادی از دانشگاه ها چنین امکانی نداشته و دانشجو می بایستی شخصا نسبت به خرید بیمه درمانی اقدام کند. هزینه بیمه دانشجویی بسته به استان محل سکونت و خدمات شرکت بیمه نماینده متفاوت است اما بطور میانگین هزینه بیمه درمانی 500 دلار در سال می باشد. یعنی تقریبا ماهیانه 45 دلار.

هزینه اینترنت و تلفن همراه

هزینه اینترنت و تلفن همراه نیز یکی دیگر از هزینه هایی است که باید در طول دوران تحصیل خود پرداخت کنید. احتمالا احتیاج شما به اینترنت، به عنوان یک دانشجو زیاد خواهد بود که البته معمولا در بیشتر دانشگاه ها و کالج های کانادا، کتابخانه های عمومی و رستوران های زنجیره ای، امکان درسترسی به اینترنت رایگان وجود دارد. هزینه متوسط اینترنت و موبایل به ترتیب 40 و 50 دلار در ماه می باشد.

انتشار: بروزرسانی: 30 آبان 1399 شناسه مطلب: 118

به "تحصیل در کانادا چقدر برایمان تمام میشود" امتیاز دهید

1 کاربر به "تحصیل در کانادا چقدر برایمان تمام میشود" امتیاز داده است | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل در کانادا چقدر برایمان تمام میشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید